Ce-am aflat

Pentru un creier mai sanatos

Creierul este cel mai complex si fascinant organ al nostru: cantareste doar 2% din masa corporala, foloseste in medie 25% din caloriile consumate, 20% din oxigenul inspirat si 25% din fluxul total de sange din organism. Este 85% apa si se estimeaza ca are 100 miliarde de celule nervoase si mai multe conexiuni decat numarul stelelor din Univers. Cand creierul functioneaza bine, si noua ne este bine.

Cum putem avea un creier mai sanatos ? Mai jos sunt 6 sfaturi:

1Iubeste-ti creierul. Altfel spus, renunta la obiceiurile nesanatoase pentru creier, precum consumul de fast-food, somnul insuficient, lipsa de exercitiu fizic, consumul de bauturi carbogazoase. Pune-ti centura atunci cand esti in masina, tine cont de faptul ca stresul cronic afecteaza celulele din creier responsabile cu memoria si asigura-te ca exista suficienta ventilatie atunci cand folosesti substante toxice pentru curatenie. Nici gandirea negativa nu este compatibila cu buna functionare a creierului.

2Protejeaza-ti memoria. Cel mai important lucru pe care-l putem face pentru a ne pastra memoria puternica este miscarea: abilitatile cognitive sunt mult mai bune la persoanele active fizic. Exista si suplimente nutritive despre care studiile au confirmat faptul ca sprijina memoria, precum uleiul de peste, salvia sau ginko biloba.

3Somnul suficient si odihnitor. Somnul de proasta calitate influenteaza starea generala, memoria si capacitatea de concentrare. Se estimeaza ca persoanele ce dorm prea putin cauzeaza mai multe accidente decat cele ce conduc sub influenta alcoolului.

4Alege alimente sanatoase pentru creier. Mai precis, proteine slabe, cum sunt cele din carnea de curcan sau pui; carbohidrati bogati in fibre si cu indice glicemic mic, precum cerealele integrale si legumele cu frunze verzi, alaturi de grasimi sanatoase: ton, somon, avocado si nuci. Cum creierul este 85% apa, orice conduce la deshidratarea corpului este nociv pentru creier, asa cum o fac alcoolul, cafeina, sarea in exces si consumul insuficient de fluide.

5Exercitiul fizic este, pe buna dreptate, o fantana a tineretii, intrucat imbunatateste circulatia sangelui catre creier, stimuleaza formarea de noi celule la nivelul creierului si productia de substante benefice in procesul de memorare si invatare. 30 de minute, de 3-4 ori pe saptamana, sunt suficiente, inclusiv in forma cea mai simpla, de mers in ritm alert.

6Exercitiul mental: intr-un studiu efectuat pe soareci, in laborator, s-a constatat ca exercitiul fizic a condus la generarea de noi celule in centrii din creier responsabili cu procesul de memorare si invatare. Viata noilor celule a fost de 4 saptamani: fara a fi stimulate prin activitatea de invatare, acestea au murit. Stimularea noilor celule din creier prin folosirea lor, invatand ceva nou, conduce la formarea de noi conexiuni (sinapse) intre aceste celule, ceea ce echivaleaza cu un creier mai inteligent.

Invatarea uni dans nou este un excelent exercitiu mental, intrucat implica invatarea, coordonarea partilor corpului, ascultarea muzicii si exercitiul fizic. La fel de benefice pentru creier sunt rezolvarea unui joc puzzle, explorarea unui loc nou ori invatarea unei limbi straine.

Exercitiul fizic, invatarea pe tot parcursul vietii, alaturi de o dieta sanatoasa, limitand alcoolul si fumatul, ajuta semnificativ la mentinerea unui creier sanatos si puternic. Cercetatorii de la Universitatea din Cambridge au descoperit faptul ca persoanele ce obisnuiau sa consume bauturi alcoolice, fumau, nu faceau exercitii fizice si mancau nesanatos, aveau la varsta 60 ani acelasi risc de a muri precum o persoana cu un stil de viata sanatos, aflata la varsta de 74 ani. Grija fata de propriul creier si corp, prin actiuni simple, inseamna 14 ani ce pot fi adaugati vietii.

Pe parcurs, si copiii nostri vor manca mai sanatos si vor include usor miscarea in viata lor atat timp cat noi, parintii lor, le vom fi modele in acest sens. Asa cum spunea Carl Gustav Jung, medic, psiholog si psihiatru elvetian, fondator al psihologiei analitice, „Copiii sunt educati de faptele unui adult, nu de vorbele sale”.